• تاریخ : ۲ام تیر ۱۳۹۶
  • موضوع : ایرانی

عقیق:براساس نظر مراجع عظام تقلید مالی که به عنوان زکات فطره پرداخت می شود لازم هست دارای شرائطی میباشد.

*گندم، جو، خرما، کشمش، برنج و امثال اینها میباشد؛ یعنی
چیزهایی که غذای غالب مردم به شمار می رود و اگر پول این ها را هم به فقیر
بدهد کافی هست.


 مواردی که ذکر انجام گرفت برای هر نفر، سه کیلو باید حساب کند و کاهش
از آن کفایت نمی کند مثلا اگر مردی چهار نفر عائله دارد باید پانزده کیلو
گندم یا آرد به فقیر بدهد.


 آن چه به عنوان زکات فطره پرداخت می کند لازم هست معیوب
نباشد؛ مثلا اگر می خواهد گندم به فقیر بدهد باید آن گندم معیوب نبوده و
خاک خارج از متعارف همراه آن وجود نداشته میباشد؛ پس اگر به مقداری که نوعا
خاک همراه گندم هست میباشد اشکال ندارد.


 زکات فطره را از مال حلال بدهد؛ پس کسی که در آمد او از حرام هست باید زکات فطره را از مال حلال بپردازد.


 اگر مکلف تصمیم دارد در نماز عید شرکت کند باید قبل از نماز،
زکات فطره را بدهد و اگر تصمیم ندارد در نماز عید شرکت کند تا قبل از ظهر
باید زکات فطره را پرداخت نماید؛ ولی اگر پرداخت نشد بر او لازم هست هروقت
می تواند بپردازد. 


* دَین بودن زکات فطره


زکات فطره «دَین» محسوب می گردد؛ از این مطلب تعداد نتیجه گرفته می شود:


*زکات فطره مختص به روز عید نیست؛ به این معنی که فقها فرموده
اند کسی که می خواهد نماز عید بخواند تا قبل از انجام نماز زکات فطره را
پرداخت کند و اگر نمی خواهد نماز عید بخواند تا قبل از ظهر زکات فطره را
پرداخت کند؛ ولی اگر پرداخت نکرد بر او واجب هست زکات فطره را پرداخت کند و
از او ساقط نمی شود.


*چنانچه شخصی از دنیا برود و زکات فطره را پرداخت نکرده، باید
زکات فطره را از اصل مال او پرداخت کنند و نیاز به اجازه ورثه نیست؛ دلیل
که جزء دیون محسوب می شود.


*زکات فطره به قیمت روز محسوب می شود؛ زیرا آن چه در مرحله
نخست واجب هست خود گندم، برنج و امثال این ها هست و قیمت، بدل این ها محسوب
می شود.


تدوین: حجت الاسلام والمسلمین سید جعفر ربانی

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما