• تاریخ : ۲۴ام بهمن ۱۳۹۶
  • موضوع : ایرانی

امیر‏المؤمنین (ع) حکایتی را نقل می‌کند که بر اساس آن، ابلیس بر طعام آسمانی که بر حضرت زهراء(س) نازل انجام گرفت، طمع کـــرد.

عقیق:معجزات انبیاء و رسولان (علیهم‌السلام) و در رأس آنان معجزات اهل‌بیت (علیهم‌السلام) امری هست که انسان‌ها نه تنها از انجام آن عاجزند، بلکه از رسیدن به گردِ آن نیز عاجزند، چه رسد به انجام کاری مشابه آن. امام صادق(ع) آن را نشانه‌ای الهی می‌نامد و می‌فرماید: «المعجزه علامهٌ لله لا یعطیها إلا انبیاءهُ و رُسُلَهُ و حججه لیعرف به صدق الصادق من کذب الکاذب»؛ معجزه نشانه‌ای از خداوند هست که آن را جز به پیامبران و فرستادگان و حجت‌های خود نمی‌‌دهد تا به وسیله‌ آن، راستگویی (مدّعیان ارتباط با خدا) از دروغگویی (مدّعیان دروغین) شناخته شود.
در دوران اهل‎‎بیت(ع) این معجزات در حد وسیع‎تری اجرا انجام گرفت، آنان چون پدر و مادر و بلکه طبق بیان خودشان مهربان‎تر و دلسوزتر از پدر و مادر از عالی‌ترین موقعیت‌های خداوندی برای هدایت انسان‌ها به سوی زمین آمدند و از هر ابزاری برای این حیاتی استفاده کردند که از جملۀ آنها «معجزه» هست و این جنبۀ هدایتگری را در دوران زندگانی یک به یک آن بزرگواران به وضوح شاهدیم.
در همین راستا به معجزه‌ای دربارۀ حضرت زهراء(س) اشاره می‌شود که موجب طمع شیطان انجام گرفت:
از امیرالمؤمنین (ع) روایت شده که حضرت فاطمه(س) بیمار انجام گرفت. رسول خدا(ص) به عیادت آمد، نزد او نشست و حالش را پرسید. گفت: همانا من به طعام اشتها دارم، طعام پاک. پیغمبر اکرم (ص) به طاق خانه اشاره کـــرد، طبقی آمد که در آن شیره، نان، کشک و انگور بود. پس آن را جلو فاطمه(س) نهاد، حضرت دستش را در طبق نهاد و نام خدا را برد و گفت: بخورید، بسم الله! پس فاطمه(س) و رسول خدا(ص) و علی(ع) و حسن و حسین (علیهم‌السلام) خوردند.
در این بین سائلی بر در ندا داد: السلام علیکم، ما را طعام دهید از آنچه خدا روزیتان کرده. پیغمبر فرمود: اخسأ(چخ). فاطمه(س) گفت: یا رسول الله! شما اینطور به مسکین نمی‌فرمودید. فرمود: او شیطان هست و همانا جبرئیل این طعام را از بهشت برایتان آورد و شیطان خواست که از آن برخوردار شود و این برای او لایق نیست.

پی نوشت:

فضائل الزهراء، ص ۱۲۷

منبع:تسنیم

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما