• تاریخ : ۲۱ام مرداد ۱۳۹۶
  • موضوع : ایرانی

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان عنوان کـــرد

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه پیروی از قرآن برای اهلش زیاد لذت، شوق و ذوق دارد، به چهار رویداد از قرآن کریم برای جهانیان توسط امیرالمومنین(ع) اشاره کـــرد.

عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان در ادامه سلسله جلسات سخنرانی خود
در بیت الاحزان اصفهان، به دو صفتی که ائمه(ع) درباره شیعیان بیان کردند،
اشاره و گفت: حضرت رضا(ع) فرمود: «شیعیان در ایام سرور ما مسرور و در ایام
حزن ما محزون هستند» بر طبق فرمایش امام صادق(ع) علت آن این هست که «خداوند
گِل ما اهل‌بیت(ع) را که در این عالم سرشت، شیعه را از اضافهٔ گِل ما
آفرید لذا شیعه یک ارتباط روحی و معنوی با ما دارد که در خوشحالی ما قهراً
خوشحال و در حزن ما محزون هست».

وی
افزود: در حقیقت خداوند از این گِل، چهارده‌ معصوم(ع) را آفرید و از
اضافهٔ گِل آنان، ما شیعیان را آفرید. خداوند می‌دانست تا قیامت چه کسی
رغبت دارد که شیعهٔ اهل‌بیت(ع) میباشد و چه کسی هم رغبت دارد شیعهٔ فرعونیان
تاریخ شود؛ لذا شیعه از نظر روحی و معنوی ارتباط عمیقی با اهل بیت(ع) دارد؛
ما این مسأله را در دههٔ عاشورا افزایش حس می‌کنیم؛ در آن دهه، همه از نخست
محرّم تا عاشورا یک قلب مجروح و ناراحتی داریم.

حجت‌الاسلام
والمسلمین انصاریان یادآور انجام گرفت: امیرالمؤمنین(ع) در بخشی از خطبه‌هایشان که
در رابطهٔ با قرآن کریم هست، می‌فرماید: «و هو القرآن»؛ پروردگار
پیغمبر(ص) را که به رسالت مبعوث کـــرد، یک نوری را در اختیارش گذاشت که این
نور هم نبوت او را تصدیق می‌کـــرد که این شخص واقعاً پیغمبر خداست و هم نوری
بود که برای پایان مردم جهان تا روز قیامت قابل پیروی هست؛ یعنی هر کسی در
این عالم بخواهد به قرآن اقتدا کند و دنباله‌رو قرآن میباشد، برایش آسان و
ممکن هست و ابداًً پیروی از قرآن، مشقّت و مضیقه‌ای ایجاد نمی‌کند؛ پیروی از
قرآن برای اهلش، برای کسانی که عاشق حقیقت هستند، زیاد لذت، شوق و ذوق
دارد و نور هست.

* چهار رویداد از قرآن برای جهانیان از کلام امیرالمومنین(ع)

وی با اشاره به خطبه ۱۵۸ نهج البلاغه «أَلاَ إِنَّ فِیهِ عِلْمَ مَا یَأْتِی، وَ الْحَدِیثَ عَنِ الْمَاضِی، وَ دَوَاءَ دَائِکُمْ، وَ نَظْمَ مَا بَیْنَکُمْ» اظهار کـــرد: امیرالمؤمنین علی(ع) چهار رویداد از قرآن را برای جهانیان بیان می‌کند؛ نخست: «علی ان فیه علم ما یأتی؛ این قرآن، پایان رشته‌های دانش را تا ابد می‌تواند برایتان نشان دهد، آن‌ هم با زبان ما» دوم: «قرآن و الحدیث عن الماضی؛ در کتاب خدا، اخبار کل گذشتهٔ عالم، از شروع خلقت که تاکنون نازل ‌شده وجود دارد» سوم: «و نظم ما بینکم؛ آنچه که زندگی‌ خانوادگی‌، معاشرتی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی‌ را نظام می ‌دهد، قرآن هست» چهارم: «دواء دائکم؛ پایان بیماری‌های فکری، اخلاقی و روحی شما را قرآن معالجه می‌کند».

حجت‌الاسلام
والمسلمین انصاریان به علم بی نظیر امام علی(ع) اشاره کـــرد و گفت: طبیعت
مغز فیزیکی هر انسانی چهارده ‌میلیارد سلول هست که امروز ثابت شده مغز
نابغه‌های عالَم یک‌ سوم سلول‌هایش فعال هست و مغز مردم عادیِ عالَم کاهش
از نصف یک‌ سوم سلول کار می‌کند، اما یک پروفسور از من پرسید: شما قدرت مغز
پیغمبر(ص) یا امیرالمؤمنین(ع) را می‌دانی؟ گفتم: خیر! گفت: می‌دانی هر
انسانی چهارده‌ میلیارد سلول مغزی دارد که یک‌ سوم سلول مغز نوابغ عالم
فعال هست، گفت من از طریق مطالعه در آثار پیغمبر(ص) از نظر علمی، به این
نتیجه رسیدم که چهارده‌ میلیارد سلول مغز پیغمبر(ص) در اوج فعالیت بوده
هست. امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: دو ـ سه دقیقه مانده بود که خداوند جان
پیغمبر را بگیرد، من را صدا کـــرد و فرمود: گوشَت را نزدیک دهان من بیاور.
پیغمبر(ص) خوابیده بود، من دست‌هایم را روی زمین گذاشتم و گوشم را یک لحظه
نزدیک دهان پیغمبر(ص) بردم و بعد بلند شدم. پیغمبر(ص) را که دفن کردند،
خانواده به امیرالمؤمنین(ع) گفتند: چه‌ چیزی درِ گوشت گفت؟ فرمود: گوشم که
به دهان پیغمبر رسید، در هزار رشتهٔ علم را به روی من باز کـــرد که از هر
رشته‌ای هزار درِ دیگر باز انجام گرفت؛ یعنی یک‌ میلیون علم را در زمان به‌ اندازهٔ
یک آری و خیر به من انتقال داد؛ این مسأله نشان می‌دهد مغز ایشان زیاد
فعال بوده هست.

این محقق و
مفسر قرآن کریم خاطرنشان کـــرد: از علم بی‌منتهای حضرت علی(ع) فقط
نهج‌البلاغه و تعداد صد روایت به دست ما رسیده هست، چراکه بعد از رحلت
پیامبر(ص) به حضرت علی(ع) اجازه نشر علم را ندادند. ابن‌عباس می‌گوید: ما
شاگرد تفسیر قرآن امیرالمؤمنین(ع) بودیم – مدرّسان بزرگ حوزه‌ها و حتی
بزرگ‌ترین مراجع تقلید از زمان شیخ طوسی(ره) تاکنون، علی(ع) را نشناخته‌اند
و نمی‌‌توانند بشناسند! علی(ع) در ۲۳ سالگی، تعداد ثانیه دستش بالا رفت و
پایین آمد، در بیست ـ سی ثانیه با یک ضربت عمرو بن ‌عبدود را به زمین
انداخت. پیغمبر(ص) می‌فرماید: اگر کل عبادات جن و انس را از زمان آدم تا
قیامت در یک کفه بگذارند و این ضربت‌ زدن علی را در کفهٔ دیگر، کفهٔ علی
سنگین‌تر هست ـ و امیرالمؤمنین(ع) برای ما تفسیر قرآن می‌گفت، یک روز
فرمود: اگر هفت آیهٔ سورهٔ حمد را تفسیر کنم و شما از شروع تفسیر سورهٔ حمد
تا «و الضالین» بنویسید. در صورت نیاز به جابجایی این
نوشته‌ها، لازم هست هفتاد شتر نوشته‌ها را بار کند. این اندیشهٔ مولی
علی(ع) نسبت به قرآن، آن‌هم نسبت به یک سورهٔ هفت آیه‌ای هست.

منبع:تسنیم

مطالب مرتبط

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما